Bisiklet terimleri ▲ Sayfa başı

Lastik, bisikletin yerle temas halindeki parçasıdır. Jantın üzerinde yer alır ve ve lastiğin iç kısmında da iç lastik yer alır.

Bazı özel modellerde iç lastik kullanılmadan lastik kullanılabilir. Bu modellere Tubeless denir.
Lastikler, birçok unsura göre tasarlanır: boyu, kullanım amacı ve avanatajları. Lastiklerin, bisikletin türlerine, kişinin kullanım amacına ve kullanım sıklığına göre birçok çeşidi vardır.
Her lastiğin kullanım amacına göre belirli bir kullanım ömrü ve şekli vardır.

Dağ bisikleti, hobi bisikleti, şehir bisikleti ve çocuk bisikleti için uygun lastik boyları ▲ Sayfa başı

Bisiklet lastiklerinin boyu "inç" olarak hesaplanır. Örneğin 14 inçlik bir lastik genelde çocuk bisikletleri veya bazı katlanır bisikletlerde kullanılır. 20" lastikler BMX için kullanılır. 26" lastik genellikle klasik bisikletlerle veya yetişkinler için dağ bisikletleriyle uyumludur.

Lastiğin genişliği genelde 1"'ten (çok ince) 2.7"'e (çok geniş) kadar gider. Şehir bisikletlerinin çoğunun genişliği 1.5 civarında ve klasik dağ bisikletlerininki de 2.0 civarındadır.
Lastiklerin ölçüsü, lastiğin üst kısmında 26*1.9 şeklinde (boy: 26 inç, en: 1.9) yazılıdır.

Yol bisikleti ve yarış bisikleti için uygun lastik boyları ▲ Sayfa başı

Yol bisikletleri ve yarış bisikletlerinde, tekerleğin boyu cm olarak ölçülür. Genelde 700'dür (28") ve bazen de 650'dir (26").

Lastiğin eni 18 (çok ince) ila 25 (geniş) olabilir. Cyclo-cross bisikletlerinde 35'e kadar çıkabilir.

Hobi ve şehir bisikleti lastikleri ▲ Sayfa başı

Şehiriçi kullanım için, kaygan (slick) özelliğe sahip lastikleri tercih edebilirsiniz. Bu lastikler, kısmen yumuşaktır. Bu lastiklerde, yağmurlu veya nemli havalarda rahat sürüş sağlamak için küçük tırtıklar vardır. Bu lastiklerin doğru şekilde şişirilmesi gerekmektedir. Lastik ne kadar şişkin olursa lastikle yer arasında sürtünme o kadar az olur. Bu sayede çok daha rahat bir sürüş sağlanır. Şehiriçinde yolda veya asfaltta, kaygan lastikler yola çok daha rahat tutunurlar ve çok daha etkili bir sürüş sağlarlar.

Patika yollarda kısmen kaygan lastikleri tercih etmenizi öneririz. Ancak bu lastiklerin nemli havalarda rahat sürüş sağlamak için tırtıklara sahip olmaları gerekmektedir. Dönüşlerde yola daha rahat tutunması için yanlarda da hafif tırtıklar olabilir. Hobi ve şehir bisikleti lastiklerine göz at

Yol bisikleti lastikleri ▲ Sayfa başı

Yol bisikletine binenlerin lastik seçiminde, lastiğin ağırlığına, lastiğin genişliğine ve ideal basınç oranına dikkat etmeleri gerekmektedir. Sert ve kaygan zeminlerde bisiklete binecekseniz lastiğinizin genişliğinin 18'e yakın olması gerekir. Genelde klasik lastiklerin eni 22-23 civarındadır. İnce lastiklerle rahat süremiyorsanız 25'lik lastikleri denemenizi tavsiye ediyoruz.Cyclo-cross faliyetleri için özel (ince ve tırtıklı) olarak tasarlanmış lastikleri almanızı öneriyoruz.

Lastiklerin basınç oranı da rahat bir sürüş için çok önemlidir. İnce lastiklerin yolda yüksek randımana sahip olması gerekmektedir. En iyi kullanım için iç lastikte yazan basınç oranlarına uyunuz. Yol bisikleti lastiklerine göz at

Dağ bisikleti lastikleri ▲ Sayfa başı

Dağ bisikletinizi kullanım sıklığınıza ve şeklinize göre çok farklı lastikler vardır. Bu nedenle doğru lastiği seçmek çok önemlidir.

Dağ bisikletini, hobi amaçlı şehir içinde veya kırsal bölgelerde kullanıyorsanız kısmen tırtıklı lastikleri seçmenizi öneriyoruz. Tırtıkların çok derin olmaması gerekmektedir. Ne kadar ince olurlarsa (1.7", 1.8"...) yolda o kadar rahat sürüş sağlar.

Orman gibi düz olmayan yerlerde dağ bisikletine biniyorsanız lastiğin daha tırtıklı ve daha geniş (1.9 ila 2.2) olması gerekmektedir.

Freeride faliyetinde bulunanların lastiklerinin çok daha geniş olması (2.3 ila 2.7") gerekmektedir. Tırtıklarının da çok büyük ve derin olması önerilir. Özellikle ön tekerlekerin ani dönüşlere uygun olması gerekmektedir. Tüm dağ bisikleti lastiklerine göz at

Çocuk bisikleti ve BMX lastikleri ▲ Sayfa başı

Çocuklar için klasik (plastik olmayan) lastikler yere rahat tutuş sağladığından daha rahat olacaktır. Lastik seçimini çocuğunuzun bisikletinin boyuna uygun olarak yapmanız da önemlidir.

BMX lastikleri

BMX için özel olarak üretilmiş 20" lastikleri seçebilirsiniz. BMX türüne göre daha kaygan veya daha sert lastikler tercih edebilirsiniz.

Tüm çocuk bisikleti ve BMX lastiklerine göz at:

Lastik montajı ve demontajı ▲ Sayfa başı

1) Hazırlanma

Tekerlekteki eksenin köşelerindeki kilidi gevşeterek tekerleği çıkartın.
- Valfın kapağını çıkartın (valf, bisiklet tekerleğinin şişirildiği yerdir).
- Valfın ortasındaki küçük yere bastırarak lastiğin havasını indirin. Lastiğin havasının tamamen inmesini beklemenize gerek yoktur.

2) Lastiği çıkarma

- Asıl iş şimdi başlıyor! Lastiğinizi çıkartabilmek için öncelikle lastiğin kenarından iç kısma doğru bastırın. Normal şartlarda lastiğin janttan kolayca çıkar durumda olması gerekmektedir.

- Ardından levyeyi hazırlayın. Lastiğin jantın iç kısmından dış kısma çıkarmak için kullanın. İç lastiği sıkıştırmamaya dikkat edin. Lastiği jant dışında tutmak için levyeyi jant telinden birine takabilirsiniz. Bu işlemi, lastiğin bir kenarı tamamen janttan çıkana kadar devam ettirin.

-Lastiğin yarısı çıktıktan sonra iç lastiği çıkartabilirsiniz. İç lastik çıktıktan sonra lastiğin tamamını elinizle kolayca çıkartabilirsiniz.

- Jant şeridini de çıkarmak istiyorsanız tornavida yardımıyla valf deliğinden kolayca çıkartabilirsiniz. Jant şeritleri genellikle elastik yapıdadır ve kolayca çıkarılır.

Lastiğin montajı

1) Hazırlanma

- Jantın tamamını kavrayan elastik jant şeridiniz varsa doğrudan ikinci aşamaya geçin, yoksa öncelikle bu aşamayı gerçekleştirin. Jant şeridiniz yoksa öncelikle jant şeridi takmanız gereklidir. Jant şeritleri lastiğin patlama riskini azaltır : iç lastik doğrudan jant üzerinde şişirilmiş olsaydı patlama riski çok yüksek olurdu. Jant şeridini kolayca takmak için jant şeridinde bulunan deliği valf deliğinin hizasına getirin ve tornavidayı içine sokun. Bu sayede, jant şeridini hiç bozmadan yerleştirebilirsiniz.

- Lastik yönü. Evet, lastiklerin çoğunun bir yönü vardır. Bu yön genelde lastiğin üzerinde küçük bir okla veya "front/rear" (ön/arka) yazısıyla belirtilir.

2) Lastiğin montajı

- Öncelikle lastiğin bir kenarını janta yerleştirin. Bu işlemi elinizle yapabilirsiniz. Sağ veya sol kenar janta yerleştirildikten sonra bir sonraki aşamaya geçebilirsiniz.

- Ardından hafif şişirilmiş iç lastiği yerleştirin. Valfi, lastiğin içine tamamıyla yerleştirmeden önce jant deliğine yerleştirin.

- Geriye lastiğin diğer kısmını takmak kalıyor! Bunu elinizle yapmaya çalışabilirsiniz, çok zorlanırsanız levye kullanabilirsiniz. (İç lastiğe zarar vermemeye özen gösterin!)

- Son olarak lastiği doğru takıp takmadığınızı kontrol edin ve lastiği şişirin. Valf vidasını da sıktıktan sonra her şey tamam!

Video:
Credit Dagsit Nicolas Boutteville
Copyright Ateliers